Kim jest persona? Po co komu persona?

Persona non grata? Skądże znowu!

Nie sposób pracować w marketingu przez wiele lat i nigdy nie mapować persony. Ale dlaczego się to robi i po co komu persona?

Będąc odpowiedzialnym za strategię marketingową, musimy określić naszą grupę docelową, żeby w lepszy sposób dopasować prowadzone przez nas działania. Specyficznym, bardzo spersonalizowanym członkiem tej grupy docelowej jest “persona” czyli uosobienie naszego potencjalnego klienta, w którego targetujemy nasze kampanię.

Ok, ale czy grupa docelowa nie wystarczy?

Tak, określenie grupy docelowej to krok, który w pewien sposób zamyka kwestie ustalenia odbiorców. Jednak w przypadku szerokiej, niespersonalizowanej grupy nie możemy się z nią utożsamić, ani lepiej zrozumieć jej potrzeb czy sytuacji życiowej.

Kategorie tworzonych Person:

Główne – podstawowi użytkownicy produktu – główny cel marketingowy oraz powód tworzenia persony.

Drugorzędne – użytkownicy produktu, uwzględniamy ich w projektowaniu satysfakcji, jednak nie dopasowujemy produktu do potrzeb.

Nieważne – użytkownicy poboczni, sporadyczni.

Dotknięte– pośrednio spotykający się z produktem – np. rodzice jako dotknięci, dzieci jako główna persona.

Wykluczone – osoby, których wymagania nie mają znaczenia dla istnienia i modyfikacji produktu

Przykład

Produkt:

Software – CRM dla mikrofirm

Persona główna:

Pan Waldemar
Właściciel Mikro-Firmy
wiek 50-55 lat
wykształcenie wyższe
2 dzieci

Założenie:

Pan Waldemar oczekuje produktu w rozsądnej cenie, ze względu na swój wiek nie jest biegły w obsłudze różnego oprogramowania, dlatego interfejs powinien być uproszczony. Głównym problemem Pana Waldemara jest ciągły brak wolnego czasu, dlatego produkt powinien pomóc mu go zaoszczędzić bez dużych nakładów czasu na naukę obsługi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *